Jagdgeschwader 54 „Grünherz“

       Jagdgeschwader 54 „Grünherz“ byla stíhací jednotka německé Luftwaffe za druhé světové války. Tato eskadra se se svými více než 9 600 vítěznými sestřely stala po JG 52 druhou nejúspěšnější stíhací jednotkou všech dob. Nasazena byla v bojích nad Lamanšským průlivem, jihem Velké Británie, v bitvě o Francii a dále pak na východní frontě. Jejími členy byla například stíhací esa Walter Nowotny, Otto Kittel nebo Hannes Trautloft.







Po prvotních úspěších nad Lamanšským průlivem v létě 1940 byla eskadra v rámci příprav na plánovanou operaci Barbarossa přesunuta k hranicím Sovětského svazu, z počátku byla vyzbrojena stíhačkami Messerschmitt Bf 109F, později to byly stroje Focke Wulf Fw 190.

JG 54 byla známa také pro nestandardní kamuflážní nátěry na svých letadlech. Během bojů o Leningrad mezi lety 1941–1942 například používala černozelený/tmavozelený nástřik draku letadla se žlutými pruhy na spodní straně křídel.

       Eskadra existovala mezi lety 1939–1945.


1941

       Po ukončení balkánského tažení byla celá JG 54 přesunuta zpět do Německa, kde došlo k jejímu přezbrojení na modernější Messerschmitty Bf 109 F a 15. června 1941 odeslána na letiště Trakehnen, odkud měla působit během operace Barbarossa. Jejím úkolem bylo krytí skupiny armád Sever v útoku směrem na Leningrad (nyní Sankt Peterburg). Operace Barbarossa (Unternehmen Barbarossa) byl krycí název pro útok na Sovětský svaz, jehož zpracování nařídil Hitler krátce po kapitulaci Francie a byl pojmenován po římském králi a císaři, který vládl ve 12. století.

1944

       První jednotkou přezbrojenou na Fw 190 D-9 se 25. září stala III/JG 54.
       Pátek 29. prosince 1944 obdržela III/JG 54 rozkaz k napadení britských stíhacích bombardérů působích v oblasti Osnabrück, Münster a Rheine. Do boje s velkou skupinou doprovodných spitfirů od 331. a 501. perutě RAF se pod vedením Hptm. Weiße zapojil Stab III/JG 54 a 11./JG 54. Na straně Britů nezůstaly bokem ani typhoony od 168. a 438. perutě RAF. Výsledek byl smrtící. Žádné německé letadlo se nevrátilo na svoji základnu, 17 letadel bylo ztraceno a 13 pilotů zabito, včetně velitele skupiny Hptm. Weiße, dva piloti byli zraněni, zisk šesti získaných vítězství vyzněl tristně. Byl to nejčernější den v historii JG 54 „Grünherz“.

Letadla


Focke Wulf Fw 190 A-5. Pilot Oberleutnant Walther Nowotny, 1./JG 54, Orel/SSSR, 24. červen 1943.

Focke Wulf Fw 190 A-8. Pilot Unteroffizier Ludwig Nitsch, 1./JG 54, Ventspils/Kurónsko/Lotyšsko, 8. květen 1945.

Messerschmitt Bf 109 F-2. Pilot Hauptmann Ditrich Hrabak, Stab II/JG 54, Ostrov/SSSR, 30. červenec 1941.

Focke Wulf Fw 190 A-5. Pilot neznámý, 5./JG 54, Kijev-Západ/SSSR, listopad 1943.

Focke Wulf Fw 190 A-8 W.Nr.730979. Pilot Hauptmann Robert "Bazi" Weiss, Stab III/JG 54, Villacoublay/Francie, červen 1944.

Messerschmitt Bf 109 G-6/U4 W.Nr.440180. Pilot Feldwebel Friedrich Ungar, 9./JG 54, Lüneburg/Německo, 6. březen 1944.

Focke Wulf Fw 190 A-8/R2. Pilot Unteroffizier Walter Uecker, 9./ JG 54, Illesheim/Německo, 19. květen 1944.

Focke Wulf Fw 190 D-9 W.Nr.210028. Pilot Feldwebel Hans-Joachim Steinkamp, 12./JG 54, Achmer/Německo, listopad 1944.

Focke Wulf Fw 190 A-8. Pilot neznámý, Stab I/JG 54, Ventspils/Lotyšsko, 8. květen 1945.

Focke Wulf Fw 190 D-9, 210079. Pilot Leutnant Theo Nibel, 10./JG 54, Varrelbusch/Německo, 1. leden 1945.

Focke Wulf Fw 190 D-9 W.Nr.210128. Pilot Oberleutnant Eugen Schreiner, 11./JG 54, Varrelbusch/Německo, 29. prosinec 1944.

Focke Wulf Fw 190 A-8. Pilot neznámý, 14./JG 54, Mörtitz/Německo, listopad 1944.