Jagdgeschwader 51 „Mölders“

       Jagdgeschwader 51 „Mölders“ (JG 51) byla stíhací eskadra německé Luftwaffe za druhé světové války. Přízvisko „Mölders“ získala roku 1941, po smrti slavného německého stíhacího esa Wernera Mölderse. Piloti z JG 51 získali v souhrnu nejvíce Rytířských křížů ze všech stíhacích letek nasazených ve 2. sv. válce, přičemž se účastnili všech významných bitev. Tato eskadra, jejíž vznik je datován do roku 1939, byla vyzbrojena stíhačkami Messerschmitt Bf 109 a Focke Wulf Fw 190 různých verzí, s nimiž dosáhla více než 8000 vzdušných vítězství. K nejznámějším pilotům této eskadry patřili Heinz Bär, Richard Leppla, Karl-Gottfried Nordmann, Günther Schack a legendární Werner Mölders.


Geschwaderkommodore


Oberst Theo Osterkamp, od 25. listopadu 1939 - do 23. července 1940
Oberstleutnant Werner Mölders, 27. července 1940 – do 19. července 1941
Oberst Theo Osterkamp (zastupující), 28. července 1940 – do 7. srpna 1940
Oberstleutnant Friedrich Beckh, od 19. července 1941 – do 10. dubna 1942
Major Günther Lützow (zastupující), od září 1941 – do 8. listopadu 1941
Oberstleutnant Karl-Gottfried Nordmann, od 10. dubna 1942 – do 30. března 1944
Major Fritz Losigkeit, od 1. dubna 1944 – do 31. března 1945
Major Heinz Lange, od 2. dubna 1945 – do 8. května 1945


1941

       Po stažení ze západoevropského bojiště, krátkém odpočinku v Düsseldorfu a přezbrojení na modernější Messerschmitty Bf 109 F-2, se JG 51 dne 13. června 1941 přesunula na letiště Siedlce v obsazeném Polsku. Úkolem JG 51, vedené majorem Möldersem, bylo krytí pravého křídla skupiny armád Střed při postupu ve směru na Bělorusko a Moskvu.
       Po ukončení svého působení u Kanálu byla I/JG 51 přesunuta 25. května 1941 do Krefeldu k doplnění a přezbrojení. Zde dostala letouny Bf 109 F. Stroje 2. Staffel byly vybaveny závěsníky ETC k plnění stíhacích-bombardovacích úkolů. V jejím stavu zůstalo i několik strojů verze E. Po krátkém odpočinku následoval přesun na východ. Novým působištěm se stalo polní letiště u polské obce Stara Wieś, odkud v ranních hodinách 22. června 1941 jednotka podnikla v rámci operace Barbarossa první let nad území tehdejšího Sovětského svazu.

1945

       23. dubna navštívil IV/JG 51 působíci ve Schmoldowě velitel Luftwaffenkommando Nordost generál der Flieger Martin Fiebig s motivačním proslovem k provedení sebevražedných útoků dobrovolníky na Ju 88 proti sovětským stanovištím a přemostěním na Odře. U IV/JG 51 nenalezl pochopení, jelikož se nenašel nikdo, kdo by viděl smysl sebeobětováni v těchto posledních těžkých chvílích.

Letadla


Focke Wulf Fw 190 A-3. Pilot Unteroffizier Erwin Pflaum, 2./JG 51, Ljuban/SSSR, 29. září 1942.

Messerschmitt Bf 109 F-4 W.Nr.8977. Pilot Leutnant Karl Boos, Stab IV./JG 51, Šatalovka/SSSR, 2. srpen 1941.

Focke Wulf Fw 190 A-8. Pilot Feldwebel Elmar Ahrensmeyer, 13./JG 51, Eggersdorf/Německo, duben 1945.

Messerschmitt Bf 109 G-6. Pilot Unteroffizier Rudolf Dresssmann, 12./JG 51, Poltava/Ukrajina/SSSR, září 1943.

Focke Wulf Fw 190 D-9 W.Nr.212133. Pilot neznámý, IV./JG 51, Eggersdorf/Německo, 20. dubna 1945.

Messerschmitt Bf 109G-10 W.Nr.490137. Pilot Flugzeugführer Hauptmann Waldemar „W.A.G.“ Wagler, 15./JG 51, letiště Rinkaby, 
Kristianstad/Švédsko, 24. duben 1945.

Messerschmitt Bf 109 F-2, 2.ª Escuadrilla Azul, 15.(Spanische)/JG 51, Orel-Sever/SSSR, srpen 1942.